Apple a jak dál?

Od poslední keynote Apple 25. března uplynula nějaká doba a po již zcela obvyklých názorových střetech (Apple upadá a je to hrůza/Apple neuvěřitelně pokročil a vzrušuje mě ještě více) a komentářích (Prodám ledvinu, koupím strašně drahý telefon/Už nemám co prodat, nich nechci), je myslím čas se na tu celou jablečnou hitparádu podívat shora, vzít do ruky své křišťálové koule a zkusit si zavěštit možné směry dalšího vývoje. Jen tak, bez záruky a pro zábavu.

Tak za prvé je dobré poznamenat, že ačkoliv v táboře applistů nastalo rozpačité mlčení při znovu uvedení iPad Mini a doteď se v podstatě neumí shodnout, co by měl Mini v jejich kompletním portfoliu nahradit, Apple bez nějakého většího ohlasu doplnil a uzavřel svůj hardwarový kruh včetně dokonalého napojení na iCloud. Když se podívám na portfolio Apple výrobků (od hodinek, sluchátek přes mobily, iPady, Macbooky až ke stolnímu počítači), tak myslím, že už není smyslem, aby si uživatel koupil všechno (jako třeba nadšeně hýkající redaktoři applích zinů), ale aby si sestavil svoje vlastní portfolio. Přesně podle svých potřeb. K tomu mu Apple nabízí už zcela ucelenou hitparádu výrobků, které – o to je velmi důležité – mají skoro srovnatelné výkonnové parametry. A milí uživateli, stačí si z podnosu vybrat cokoliv. Co se ti bude hodit. To je důležité vzít v potaz, protože nám to naznačuje dva směry budoucího vývoje: Konzumaci obsahu v rámci předplatného a Práci v zaměstnání. To je také důvod, proč v dohledné době neuvidíme nic ve stylu „ehm… one more thing..“ Focus Applu je jinde.

Poznámku o výkonu jsem nezmínil jen tak. Podle mě další logický krok bude spočívat v tom, že iOS se stane jediným operačním systémem Applu. Proč? Protože uživatel už teď neřeší, co je OS, ale chce mít jednu logiku ovládání, navyklé postupy a design. V otázce toho posledního se iOS a OSX již dramaticky sbližují, je to jen otázka času. Opět to proběhne bez nějakého velkého ohlasu. Pro Apple to bude ke všemu znamenat opět možnost většího soustředění na jednu konkrétní věc. Steve by měl radost.

S tím následně souvisí další věc, kterou si představuji a tou je koncept počítače v kapse. Samozřejmě, každý v současné době nosíme po kapsách velmi výkonné počítače. Teď už jde jen o to, jak celý současný koncept a hlavně naše přemýšlení zbourat a prohlásit, že ať máte v kapse cokoliv, dá se s tím udělat libovolná věc. Představte si následující situaci: Jdu po ulici, někde v kapse iPhone (ale také třeba jen Apple Watch s LTE), v uších AirPody. Vyřídím poslední hovor a vcházím do kanceláře. Sundávám sluchátka, kabát a usedám ke stolu, kde je pouze monitor, klávesnice a myš. Siri požádám, ať mi rozsvítí monitor a ejhle: mobil (Apple Watch) se automaticky připojil na všechny periferie na stole a já mohu provádět všechnu práci jako na jakémkoliv notebooku včetně tisku. Ke všemu se mi díky prostorové nabíječce v místnosti apple strojek neustále nabíjí. Netuším, kde ho mám schovaný, ale to už mi vůbec nevadí, prostě s ním pracuji. A to i díky jedné věci, kterou je také nutné zmínit.

Tou věcí, která je schopna posunout používání Apple výrazně skokově dopředu, je právě oblast práce v kanceláři pro normální lidi. Všimli jste si, že ačkoliv je práce na Applech možná a milleniálové nás přesvědčují, že je to jediná správná cesta, jak si vydělat na fair trade kávu a barevné ponožky, tak v běžném firemním životě, je třeba práce s iPad Pro většinou výsadou manažerů? Či vysokých manažerů?

Jinými slovy, pod těmito špičkami a vyšší/střední příjmovou třídou se schovává ohromný trh lidí, kteří by k práci mohli používat třeba své soukromé iPhony nebo iPady. Které si sami chtějí koupit nebo již koupili. Je to dle mého další směr vývoje, kterým Apple půjde. Respektive již na tom pracuje. Už teď je možné na Applech používat bez problémů všechny aplikace kancelářského Microsoftu. A sám musím říci, že jsou velmi povedené a používám je denně. Tyto aplikace jsou stále vlajková loď a firemní standard většiny firem. A Apple dobře ví, že ještě dlouho budou. A dle mého názoru si říká: „Když se nám povede nastavit vše tak, aby zaměstnanci nepotřebovali ke své práci standardní notebooky (čti: aby si sami vybrali z naší nabídky, na čem chtějí pracovat) a byli schopni se do jakékoliv pracovního prostředí zapojit a přitom umět splnit firemní standardy (protože Microsoft dodává svůj kancelářský balík na iOS), tak jsme schopni výrazně narušit celý trh s přenosnými počítači. A co víc, uživatel se bude nejen s našimi výrobky bavit a konzumovat obsah (cokoliv mu předhodíme si předplatí), ale i aktivně pracovat bez toho, aniž by musel třeba potupně lézt za firemními ajťáky a žádat o výjimku pro používání nástrojů o Apple.“

Pak je velký předpoklad, že počet uživatelů zase raketově poroste (nic se nešíří rychleji v kanceláři, než drby o sekretářkách a to, kdo si co nového koupil) a s tím nejen prodeje, ale především jakékoliv formy předplatného na cokoliv. A o to se už hraje v současné době. Nikoliv prodeje, ale předplatné obsahu na ucelených platformách budou určovat vliv a velikost firem v další dekádě.

Píšu si poznámku, že 14. 4. 2029 se k této úvaze vrátím a uvidíme, jak jsem se (ne)trefil.